wtorek, 5 lipca 2011

Jagodzianki

Przestało wreszcie padać, nadeszło upragnione, gorące lato. Jakiś czas temu zapytałam mamę, czy na rynku pojawiły się już jagody, bo chciałabym upiec jagodzianki. Oczywiście, jak to zwykle bywa z mamami, od pytania do kupienia jagód, minęła zaledwie chwilka. A ja, z dnia na dzień, po prostu nie mogłam znaleźć czasu na pieczenie. Aż w końcu dzisiaj, obudziło mnie słońce i powiedziało, żebym zabrała się za jagodzianki! I wyszły jak zwykle, najlepsze na świecie :) Jedną pożarłam jeszcze gorącą, poparzyłam język, ale opłacało się. Domowe jagodzianki zawsze będą 200 razy lepsze od tych z cukierni, nawet z tej uważanej w Warszawie za najlepszą (naprawdę, tamte prawie nie mają jagód!).
I jak zwykle z przepisu z Moich Wypieków (wcześniej z Piekarni Tatter)





Jagodzianki

Składniki na 16 jagodzianek:
  • 500g mąki pszennej chlebowej
  • 14g świeżych drożdży
  • szczypta soli
  • 1 szklanka mleka (250ml)
  • 1 jajko
  • 1/4 szklanki oleju słonecznikowego
  • pół szklanki cukru
  • 8g cukru waniliowego
JAGODOWY FARSZ:
  • 300g jagód
  • 3 łyżki cukru
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
Wszystkie składniki na farsz wymieszać.
Mąkę połączyć z drożdżami (z drożdży wcześniej zrobić rozczyn). Wlać mleko, wbić jajko, wymieszać dokładnie. Dodać olej i resztę składników. Zagnieść miękkie, plastyczne ciasto. Zostawić je na godzinę do wyrośnięcia, podwojenia objętości (moje ciasto rosło około 1 godziny).
Następnie ciasto krótko wyrobić, podzielić na 16 części (ok. 60g każda). Uformować jak bułeczki, w kule, i znów pozostawić na 15 minut do napuszenia. Z każdej kuli zrobić placek i na jego środku umieścić kopiastą łyżkę jagodowego farszu. Zlepić placki jak pierogi, dokładnie dociskając. Każdą umieścić złączeniem w dół na blacie stołu i delikatnie, lecz zdecydowanie rolować, nadając im kształt owalnych bułeczek. Gotowe umieścić na naoliwionej blaszce, na papierze do pieczenia i pozostawić do wyrośnięcia na 45 minut.
Wyrośnięte jagodzianki piec w temperaturze 220ºC przez około 15 minut (u mnie 10 minut). Wystudzić na kratce.
Polukrować, najlepiej wykonać dość rzadki lukier:
  • 1 szklanka cukru pudru roztarta z kilkoma łyżkami gorącej wody, by lukier był rzadki; nakładać pędzelkiem.
 Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz